SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Färjestadens GoIF
Fotboll

Säker och Trygg

7     Olycksfall/akut insjuknande     

Krisplan - avseende matförgiftning, allergiskreaktion
ÄR SITUATIONEN AKUT och LIVSHOTANDE - ska 112 kontaktas ombedelbart och vi ska i första hand agera utifrån vår krisplan för olycka/akut insjuknande
 
Allergiskreaktion
Alla som står i kiosken ska ha tillgång till innehållsförteckningen till de produkter vi säljer, detta för att kunna svara på frågor om produktens innehåll. Är vi det minsta osäkra ska vi avråda kunden att köpa produkten för att minimera riskerna för en allergisk reaktion.
 
Om en kund bli akut sjuk pga av föda ska krisplanen för olyck/akut insjuknande följas. 
 
Vid misstanke om matförgiftning
Vi serveras främst halvfabrikat och våra rutiner ska säkra att risker kring matförtäringen inte uppstår, men olyckor kan alltid inträffa - det kan bero på att vi missat något i våra rutiner eller att probelmet uppstått redan som dem som tillverkat, processat eller levererat våra produkter. Skulle någon av våra kunder komma till oss med klagomål och misstanke om att blivit sjuk av det vi sålt ska vi alltid ta informationen seriöst och hantera den enligt nedanstående krishanteringsplan
 
 
1. Informera styrelsen ordförande
Ni är oftast flera vuxna i kiosken, medan en person tar hand om kunden ska den andra kontakta styrelsens ordförande för att berätta om vad som inträffat. Ordförande är kontaktperson om media vill ha en kommentar. 
 
2. Lyssna och anteckna 
  • Fråga kunden om det är ok att vi samlar in och sparar personuppgifterna under tiden som vi utreder ärendet. 
    • fråga om det är ok att överlämna kontaktuåågifter till tillsynsmydnigheten

Om kunden svarar ja - antecka följande:

  • Namn och kontaktuppgifter
  • När åt hen hos oss?
  • Vad köpte/åt/drack hen hos oss?
  • När blev hen sjuk?
  • Vilka symtom uppkom?
  • Hur länge var hen sjuk eller är han/hon fortfarande sjuk?
  • Vad åt hen dygnet före och efter måltiden hos oss?
  • Känner hen till om fler blivit sjuka?
    • Om det är fler som blivit sjuka, vad och var åt/drack de?
  • Är hen allergisk eller överkänslig mot någon mat och i så fall vad?

Dokumentationen ska lämnas till styrelsens ordförande. 

 

Berätta för kunden att vi följer upp vad som har hänt genom att
  • gå igenom våra egna rutiner - avseende hantering, tillagning, hygien mm
  • ta reda på från var, när och vad som har leverats
  • samt ta kontakta Mörbylåga kommuns livsmedelsinspektör.
 
3. Ring Mörbylång kommuns livsmedelsinspektör
Kontrollmyndigheten är skyldig att utreda misstänkta matförgiftningar och är ett stöd för alla inblandade i denna situation.
  • Vid kontakt fråga om eventuella matrester ska sparas för provtagning.
 
4. Spara eventuella matrester
Om det finns något kvar av den mat som misstänks ha orsakat matförgiftning förpackas den på ett säkert sätt, märks tydligt och sparas för eventuell provtagning.
 
4. Vi ska ockås göra en egen utredning
Vi går igenom det aktuella tillfället. Har någon av oss som arbetat med maten eller familjemedlemmar varit sjuka? Kan någon råvara ha medfört smitta? Har vi säker information från våra leverantörer? Svaren på dessa frågor skrivs ned och sparas.
 
6. ta lärdom, åtgärda och fortsatt förebyggande arbete
Använd alla svar och undersökningsresultat för att bestämma hur vi ska undvika att detta händer igen.
 
Våra sponsorer